piątek, 15 czerwca 2012

Kosmopolitania wyzwalana w tranzycie

KOSMOPOLITANIA WYZWALANA W TRANZYCIE

Od pierwszej Kosmopolitanii minęło 1,5 roku. 
UDAŁO SIĘ 
zorganizować dzięki zaangażowaniu
wielu osób aż 14 spotkań. 
Spotkania 11-14 mogły się odbyć dzięki dofinansowaniu 
Urzędu Miasta Łodzi. 
Dziękuję Stowarzyszeniu Fabrykancka w Fabrystrefie, 
Dziękuję OGNIWU 
i całej ekipie klubu DOM 
a zwłaszcza Kubie Szczecińskiemu i Kubie Wandachowiczowi
 za pomoc w sformułowaniu i realizacji wniosku. 
Moim wszystkim przyjaciołom, mecenasom, patronom. 
  PRZYSZŁOŚĆ spotkań KOSMOPOLITANII zależy już od tak wielu czynników, że trudno mi deklarować teraz cokolwiek. PEWNE JEST JEDNAK, ŻE OKRES PIONIERSKI ZAMYKA SIĘ DZISIAJ I WSZYSTKO CO SIĘ WYDARZY PÓŹNIEJ TO BĘDZIE ZUPEŁNIE NOWA MAM NADZIEJĘ INTERESUJĄCA KOSMICZNA PRZYGODA. Dziękuję wszystkim uczestnikom spotkań, dzięki Wam nie tyle wierzę, że Kosmopolitania będzie kiedyś wyzwolona ale, że może być wyzwalana w tranzytach.


Marcin 11 Pryt, 14-06-2012, Łódź. ludzkie getto, Ziemia.

wtorek, 12 czerwca 2012

Kosmopolitania 14, czwartek, 14-06-2012, WSTĘP WOLNY

KOSMOPOLITANIA 14
 
14-06-2012
ŁÓDŹ 
KLUB 
D O M
ul.Piotrkowska 138/140
wejście od 19:30
WSTĘP WOLNY
 WYKŁAD:
MACIEJ OŻÓG

The Future is Now. Żyć i przeżyć w przestrzeni hybrydycznej

Inteligentny telefon w twojej dłoni. SMS jest passé. Czatujesz z kimś na drugim końcu globu jadąc tramwajem. Sprawdzasz niezrozumiałe słowa w hindi, w rosyjskim, w hiszpańskim. Fotografujesz (sic!) fenomenalny mural. Post na fejsie, dwa zdania na twiterze, blog, czujesz jego/jej oddech na policzku. Coś do zjedzenie. Samochód, gwar na ulicy. Google street podpowie. Smak, zapach, uśmiech, dotyk…ekranu. Gdzie jesteś? Żyjesz pomiędzy, żyjesz w przestrzeni utkanej z danych materialnych i wirtualnych. Żyjesz w przestrzeni hybrydycznej. To miłe, to wygodne, to przyjemne, to pożyteczne.
XXI wiek to czas wszechobecnych technologii mobilnych. Widziana w optymistycznej perspektywie "kalifornijskiej ideologii" (ubiquitous computing/ ubicomp) rozszerzona przestrzeń hybrydyczna to spełniony sen o bezproblemowym dostępie do danych i powszechnej, nieograniczonej komunikacji wszystkich ze wszystkimi, zawsze i wszędzie. Jednak, każdy medal ma dwie strony. Warunkiem sine qua non efektywnego dostępu jest podłączenie do sieci, a może uwikłanie w sieć. Przestrzeń rozszerzona to zarazem przestrzeń monitorowana (L. Manovich). Jeśli chcesz widzieć/wiedzieć musisz być widziany i dostarczyć informacji o sobie. W dobie powszechnego i powszechnie usankcjonowanego ekshibicjonizmu i wojeryzmu być to podglądać, ale przede wszystkim być podglądanym.
W przyczynkowym, lecz profetycznym tekście sprzed niemal dwudziestu lat Gilles Deleuze zarysował krytyczną wizję społeczeństwa informacyjnego, które określił mianem społeczeństwa kontroli. Wszechobecnej, rozproszonej, nieskończonej, stałej, niewidzialnej i tym bardziej niebezpiecznej. Retoryka promisoryczna i konsumpcyjne podejście do technologii bezprzewodowych utrudnia już nie tylko ich krytyczną analizę, ale także niemal uniemożliwia ich dostrzeżenie. Podstawowa zasada ubicomp głosząca, iż "technologia powinna być bezszwowo wszyta w tkankę codzienności" (M. D. Weiser) sprawdza się w dzisiejszej przyszłości w dosłowny sposób. Technologia jest intuicyjna, naturalna, niewidzialna, ale nie jest neutralna. Znajomość funkcjonowania technologii, świadome użycie, rozpoznanie wpisanych w nią i ją warunkujących ekonomicznych, kulturowych i ideologicznych uwarunkowań staje się współcześnie wyzwaniem egzystencjalnym. Czy taka postawa jest możliwa? Czy w tych okolicznościach możliwy jest skuteczny opór i zachowanie autonomii? Czy istnieje szansa rekonfiguracji technologii w zgodzie z własnym, niezależnym projektem jej wykorzystania? Czy możliwa jest walka z niewidzialnym przeciwnikiem, a przynajmniej jego dostrzeżenie? Jak żyć i przeżyć w społeczeństwie kontroli?
 
KONCERT + EKSPERYMENTY
SKROL
Skrol tworzy trójka praskich muzyków: kompozytor, multi instrumentalista, autor kilku symfonii wyrafinowany alchemik dźwięku oraz… praktykujący lekarz pulmonolog Vladimir Hirsch; dysponująca wielkimi możliwościami głosowymi śpiewaczka - performerka Martina Sanollova oraz producent i inżynier dźwięku, poeta Tom Saivon. Wszyscy od dawna aktywni na scenie muzyki eksperymentalnej i industrialnej. Przez lata tworzyli asocjację Ars Morta Universum. Założone na krótko po Aksamitnej Rewolucji stowarzyszenie ma na koncie za współpracę z wieloma artystami, szeroką promocję muzyki eksperymentalnej oraz organizację cyklicznego Prague Industrial Festival.
Skrol zaczął swoja działalność w 1995. od tego czasu wypracował oryginalna niepowtarzalną formę muzyki industrialnej, którą na własny użytek artyści określili mianem integrated music.
Podstawą Skrol są kompozycje Hirscha. Zamknięte, ustrukturalizowane utwory cechuje surowa, neoklasyczna forma wzmocniona zwrotami wyjętymi wprost z industrialnej frazeologii. Generowane elektronicznie dźwięki są manipulowane i deformowane a preparowane partie instrumentów dętych ewokują wzniosły, quasi martial industrialny klimat. Skrol używając ograniczonego instrumentarium osiągnęli porażające, monumentalne i zarazem posępne brzmienie, które posiada w sobie środkowoeuropejski, depresyjny klimat. Twórczość praskiego ansamblu oddaje doskonale bolesną i powikłaną aurę Mitteleuropa, ale cieszy się uzasadnioną popularnością na scenie industrialnej w różnych zakątkach globu. Inspiracje quasi orkiestrowej muzyki Skrol łączą się na styku słowiańskiego dziedzictwa i wpływów współczesnej muzyki awangardowej XX wieku. Utrzymanej w minorowym nastroju muzyce towarzyszy mezzosopran Martiny Sanollovej. Jej sceniczna ekspresja stała się znakiem rozpoznawczym występów Skrol. Liczący kilka albumów dorobek Skrol został doceniony w całej Europie i USA, gdzie grupa regularnie koncertuje.
 
 
JACEK STANISZEWSKI 
(Facial Index) http://neurobot.art.pl/

Artysta dźwięku, założyciel multimedialnego kolektywu i pisma internetowego Neurobot oraz CDR-owego wydawnictwa płytowego Polycephal. Krytyk, dziennikarz, tłumacz. Współpracował z takimi muzykami i projektami jak Membrana/Kamil Antosiewicz), Mołr Drammaz, Podletz, Maciek Sienkiewicz, Viön, Wolfram, Anna Zaradny, Robert Piotrowicz, Andrzej Załęski, Robert Niziński, Jakub Mikołajczyk, Karol Koszniec, Matthew Hutchinson, Ignaz Schick, Zbigniew Karkowski, Jean-Christophe Champs, Mathieu Werchowski, Perlonex, Norbert Möslang, Alexei Borisov, Johannes Bergmark, Sławek Żamojda. W oparciu o software i manipulowany na żywo gramofon tworzy elektroniczne improwizacje. Mieszka i pracuje w Warszawie.
 
 WIKTOR SKOK
Mieszka i pracuje w Łodzi. Absolwent filmoznawstwa w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego (2003) i studiów kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego (2006). Autor publikacji, recenzji i artykułów w oficjalnych periodykach, a także w niskonakładowych wydawnictwach pozaoficjalnego obiegu. Kurator projektów muzycznych i plastycznych. Promotor koncertów i wydarzeń sceny industrialnej. Nie rozdziela praktyki i teoretycznej refleksji. Łączy piśmiennictwo, aktywność kuratorską z twórczością. Redaktor i wydawca zinów: Zygoma (1988–1992) i Plus Ultra (od 1999).Od pierwszej połowy lat osiemdziesiątych czynny uczestnik sceny punk/hardcore. Od 1989 roku organizator cyklu koncertów Wunder Wave. Założyciel i wokalista grupy Jude (od 1993). Didżej aktywny na undergroundowej scenie electro industrial. Całkowicie poświęcony wszelkim odmianom ekstremalnej muzyki mechanicznej. Autor grafik, plakatów, ulotek, logotypów, krótkich form wideo, itd. Swoje realizacje plastyczne łączy zazwyczaj z muzyką/hałasem. Penetruje elementy najnowszej historii i artystyczny wyraz systemów totalitarnych XX wieku. Poruszając się w szeroko postrzeganym obszarze kultury industrialnej, zdecydowanie usuwa dystans między sztuką a ideologią i propagandą. 
 REBUS
Dj gatunków electro, minimal. techno. Obecny w krajobrazie łódzkiego środowiska od początku lat 90 tych XX wieku. Współtwórca Skylark, założyciel legendarnego klubu schyłku lat zerowych OIOM. Organizator imprez i koncertów i animator łódzkiej sceny electro. Dziś aktywnie rozkręca i buduje wspólnie z kolegami nowy DOM.Całokształtu jego wszechstronnej działalności dopełnia wieloletnia współpraca z artystami różnych inklinacji i proweniencji (graficy, dziennikarze, muzycy), od lat stojącymi w kontrze do komercyjnego zepsucia i jałowości polskich twórców. Po setach Rebusa, publiczność taneczna nie potrafi rozwiązać przez kolejny tydzień zadnej krzyżówki.
MACIEJ OŻÓG

Muzyk, teoretyk i historyk sztuk medialnych. Pracuje w Katedrze Mediów I Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Opublikował szereg prac poświęconych sztuce nowych mediów, cyberkulturze, sztuce wideo i filmowi awangardowemu. Zajmuje się historią i teorią sztuk medialnych, problematyką cyberkultury i społeczeństwa informacyjnego oraz posthumanizmem.

Założyciel licznych projektów muzycznych i multimedialnych. W latach 1990-93 współtworzył Noize Dance Esthetics (multimedialny projekt łączący post-industrial z minimal techno). W roku 1992 wraz z Joanną Niekraszewicz powołał do istnienia multimedialny projekt Spear, który wydał 4 płyty CD, uczestniczył w licznych kompilacjach, występował samodzielnie i podczas licznych festiwali. W 2005 roku wraz z Pawłem Cieślakiem założył projekt Ben Zeen, który wydał dwie płyty: Sierść (2007) i „error / błąd“ (2009). W latach 2009-2011 tworzył duet electro Aural Treat wraz z Martą Heberle. Pod koniec 2010 roku zainicjował audiowizualny projekt Nonstate z Bartłomiejem Kuźniakiem i Mac Umatikiem. Współtworzy grupę Sub Spa.


W 1998 roku założył wytwórnię Ignis Projekt poświęconą różnym odmianom elektronicznego eksperymentu. Ignis opublikowała płyty takich wykonawców jak: Francisco Lopez, Ultra Milkmaids, Vance Orchestra, Indra Karmuka, Crawl Unit, Origami Arktika, EA i Spear.


Jako kurator organizował i współorganizował liczne koncerty i wystawy - 4 edycje multimedialnej wystawy "Die Kunst Ist Toth", koncerty Coil, Noise Makers Fifes, Column One, Troum, Xaviere Charles, Zbigniew Karkowski, Aube, Tetsuo Furudate, Asmus Tietchens i wiele innych. W latach 2005-2009 kurator programu "Poza horyzont" (muzyka eksperymentalna, nowe media).


http://www.youtube.com/user/nonstate

http://soundcloud.com/nonstate

http://soundcloud.com/subspa-01