KOSMOPOLITANIA 18
100 LECIE
MANIFESTU
'L'ARTE DEI RUMORI'
LUIGI RUSSOLO
KIREŃCZUK
MORYC
STROŻEK
RUMORY ORKIESTRA
(CIEŚLAK,CHCIUK,KUJAWSKI,L EBIK,
NORMA 40-60, OŻÓG)
NORMA 40-60, OŻÓG)
Nieustająca atencja do futurystycznych idei -zwłaszcza- muzycznych, nie pozwala nam przejść obojętnie obok stulecia manifestu "l'ARTE DEI RUMORI" Luigiego Russolo. Warto przypomnieć sylwetkę tego fascynującego artysty w bezustannie wyzwalanej Kosmopolitanii dokładnie w tym samym dniu tylko, sto lat później. Oprócz interesujących wykładów Tomasza Kireńczuka, Adama Moryca i Przemysława Strożka , zapraszamy na debiut RUMORY ORKIESTRA, której muzycy spotkali się w nowych konfiguracjach by uczcić nie tylko rewolucyjne antycypacje Russolo ale i przekazać muzycznymi środkami hałasy a.d. 2013.
DRZWI OTWARTE 18:30
19:00
ADAM MORYC Źródła i konsekwencje manifestu Luigiego Russolo „Sztuka hałasu”
19:40
La marche des machines (1927) REŻ. EUGEN DESLAV współpraca L. Russolo
20:00
PRZEMYSŁAW STROŻEK
"Obok Russolo. Sztuka awangardy w poszukiwaniu twórczego zastosowania gramofonu w eksperymentach dźwiękowych"
21:00
"Thais" r. Anton Giulio Bragaglia. (1917)
21:20 TOMASZ KIREŃCZUK "Futuryści w akcji"
22:15 RUMORY Orkiestra
( Cieślak, Chciuk, Kujawski, Lebik, Norma 40-60, Ożóg)
FABRYKA SZTUKI ul. Tymienieckiego 3, 90-365 Łódź, Poland
STWORZĄ:
Tomasz Kireńczuk (ur. 1983) krytyk teatralny, dramaturg, kurator projektów artystycznych, dyrektor programowy krakowskiego Teatru Nowego. Absolwent dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant w Instytucie Europeistyki UJ; przygotowuje rozprawę doktorską poświęcona dramaturgii teatralnej komunikacji w najnowszym teatrze; autor monografii poświęconej teatrowi włoskich futurystów (Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów); wielbiciel Rzymu i Neapolu, kawy i koniaku. Wielokrotnie przebywający na stypendiach we Włoszech (m. in. w Rzymie i w Sienie); stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Rządu Republiki Włoskiej i Prezydenta Miasta Krakowa.
Adam Moryc (ur. 1983) – kulturoznawca i animator kultury, pasjonat zjawisk marginalnych w kulturze i życiu społecznym; jako pierwszy w całości przetłumaczył i opublikował manifest Luigiego Russolo w języku polskim (2009). Autor wykładów poświęconych muzyce eksperymentalnej i niezależnej dla Muzeum Współczesnego we Wrocławiu (2012). Współpracował lub współpracuje z wrocławskim CRK, Instytutem Grotowskiego, stowarzyszeniem IndustrialArt, AvantArt Festival, Brave Festival i innymi.
Przemysław Strożek ( ur. 1983) Doktor IS PAN . Zakres jego badań obejmuje historię literatury, historię sztuki, historię teatru w myśli politycznej,i społecznej XX wieku ( ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej awangardy historycznej). interesuje się włoskim futuryzmem, jest korespondentem portalu italianfuturism.org.
Autor esejów i współorganizator konferencji i wystawy Fortunato Depero. Pisze do OBIEGU, ARTEONU, LAMPY, PAMIĘTNIKA TEATRALNEGO, TEATRU. Od początku powstania idei Kosmopolitanii, prowadzi w niej wykłady, aktywny w sekcji teorii sztuki.W 2012 stypendysta Fullbrighta w USA na University Of Georgia. http:// futurstro.blogspot.com/
RUMORY ORKIESTRA:
Paweł Cieślak
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa klarnetu), laureat wielu międzynarodowych i krajowych konkursów wykonawczych, współtwórca i członek (bądź były członek) następujących zespołów i projektów muzycznych: 11, TRYP, Almost Dead Celebrities, 19 Wiosen, Blisko Pola, Fonovel, Ben Zeen, Chwasty, Radiev.
Twórca Hasselhoff Studia, w którym wyprodukował wiele płyt wyżej wymienionych składów oraz ostatnio m.in.: Bruno Schulz czy Little White Lies. Prywatnie mąż żony i ojciec dwóch synów.
Aleksandra Chciuk
Artystka audiowizualna. Studiuje fotografię w łódzkiej Szkole Filmowej. W jej dorobku, poza fotografią, odnajdziemy również filmy video, malarstwo instalacje dźwiękowo - wizualne oraz kompozycje i wykonania muzyczne. Prezentowała je m.in. w Konduktorowni w Częstochowie, podczas Musica Moderna w Łodzi, w Siddhartha Art Gallery na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Współczesnej w Nepalu, w Atlasie Sztuki w Łodzi podczas Dialogu Czterech Kultur, w Galerie Am Kietz w Niemczech. Realizuje projekty związane z ruchem, przestrzenią i dźwiękiem. Brała udział w performensach przestrzenno - dźwiękowych organizowanych przez MS czy Galerię Manhattan w Łodzi m.in. z Zorką Wollny i z Johnem Grzinichem. W fotografii poszukuje zależności między człowiekiem i jego środowiskiem. Dodatkowo rejestruje ich dźwięki, by rozszerzyć wizualną przestrzeń o wymiar psychoakustyczny. W jej twórczości ważna jest improwizacja oraz intuicyjnie uwarunkowane działania w sztuce.
Bartek Kujawski
Znany głównie jako 8rolek. Pod tym pseudonimem wydaje płyty i koncertuje od ponad dziesięciu lat. Ma na swoim koncie wydawnictwa w wytwórniach mik.musik, warsztat8r, cockrockdisco i raban. Jako, że projekt 8rolek jest ostatnio ukierunkowany głównie na muzykę klubową, swoje eksperymentalne kompozycje Bartek prezentuje pod własnym nazwiskiem. Pierwsza tak podpisana płyta “Murlull Movies” wyszła w 2008 roku, w 2012 roku premierę miała kaseta “Bait” wydana przez Sangoplasmo records.
Gerard Lebik
Gerard Lebik - muzyk, kompozytor, kurator muzyczny, tworzy dźwięk i muzykę poprzez improwizację, notację muzyczną oraz manipulowanie materiałem dźwiękowym, stosując media akustyczne i elektroniczne. W 2007 ukończył wrocławską Akademię Muzyczną. Zaczynając od muzyki klasycznej, przez jazz i free improvisation, dociera do muzyki elektronicznej, eksperymentalnej, sound artu i noise'u.
Współpracował z takimi artystami jak Eryck Abecassis, Kazuhisa Uchihashi, Rob Mazurek, Keith Rowe, Brian Labycz, Hernani Faustino, Gabriel Ferrnandini, Noritaka Tanaka, Bettina Wenzel, hans w koch, Joker Nies, Jaimie Branch, Anton Hatwich, Marc Riordan, Sebastian Meissner, Paweł Janicki
Norma 40 - 60 voc. E X P E R I ME N TO
Trzeszczenia, skrzypienia, szurania, skrobania, tupania, tarcia
Maciej Ożóg
Muzyk, teoretyk i historyk sztuk medialnych. Opublikował szereg prac poświęconych filmowi awangardowemu, sztuce wideo i sztuce nowych mediów. Zajmuje się historią i teorią sztuk medialnych, problematyką cyberkultury, społeczeństwa informacyjnego, studiami nad kulturą nadzoru (surveillance studies), problematyką posthumanizmu, mediami taktycznymi, a także badaniami artystycznego wykorzystania mediów lokacyjnych i technologii mobilnych. Założyciel i współzałożyciel projektów muzycznych Spear, Ben Zeen, Aural Treat. Aktualnie uczestniczy w projektach Nonstate, Quantum Vaccum Oscillator, Feral Sound Kitchen oraz Sub Spa.
http:// nonstate.333flow.com/
http://qvo.333flow.com/
http://subspa.333flow.com/
http://media.uni.lodz.pl/
(...) Owe tak różnorodne szmery zamierzamy wzajemnie zestroić i harmonicznie uporządkować. A zestrojenie szmerów bynajmniej nie oznacza wyeliminowania z nich nieregularnego taktu, intensywności ruchów i wibracyj, lecz stanowi po prostu nadanie określonego stopnia i tonu wibracjom najmocniejszym i dominującym
(...)
1. huki, grzmoty, pękania, klapnięcia, łoskoty, ryki;
2. świsty, syki, sapania;
3. szeptania, mamroty, brzęczenia, chrząkania, bulgotania;
4. trzeszczenia, skrzypienia, szurania, skrobania, tupania, tarcia;
5. szmery powstające wskutek uderzenia w metal, drewno, skórę, kamień, terakotę itd.;
6. glosy zwierząt i ludzi: wołania, krzyki, jęki, ryczenia, skowyty, śmiechy, rzężenia, szlochy.
W zestawieniu tym podano charakterystyczne szmery podstawowe; wszystkie inne stanowią tylko ich połączenia i kombinacje. Ruchy rytmiczne szmeru są nieskończone. I podobnie jak w tonie, dominuje tu jeden rytm, ale wokół niego dają się wyraźnie słyszeć liczne rytmy wtórne. [...]
11 marca 1913
Luigi Russolo
Tomasz Kireńczuk (ur. 1983) krytyk teatralny, dramaturg, kurator projektów artystycznych, dyrektor programowy krakowskiego Teatru Nowego. Absolwent dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant w Instytucie Europeistyki UJ; przygotowuje rozprawę doktorską poświęcona dramaturgii teatralnej komunikacji w najnowszym teatrze; autor monografii poświęconej teatrowi włoskich futurystów (Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów); wielbiciel Rzymu i Neapolu, kawy i koniaku. Wielokrotnie przebywający na stypendiach we Włoszech (m. in. w Rzymie i w Sienie); stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Rządu Republiki Włoskiej i Prezydenta Miasta Krakowa.
Adam Moryc (ur. 1983) – kulturoznawca i animator kultury, pasjonat zjawisk marginalnych w kulturze i życiu społecznym; jako pierwszy w całości przetłumaczył i opublikował manifest Luigiego Russolo w języku polskim (2009). Autor wykładów poświęconych muzyce eksperymentalnej i niezależnej dla Muzeum Współczesnego we Wrocławiu (2012). Współpracował lub współpracuje z wrocławskim CRK, Instytutem Grotowskiego, stowarzyszeniem IndustrialArt, AvantArt Festival, Brave Festival i innymi.
Przemysław Strożek ( ur. 1983) Doktor IS PAN . Zakres jego badań obejmuje historię literatury, historię sztuki, historię teatru w myśli politycznej,i społecznej XX wieku ( ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej awangardy historycznej). interesuje się włoskim futuryzmem, jest korespondentem portalu italianfuturism.org.
Autor esejów i współorganizator konferencji i wystawy Fortunato Depero. Pisze do OBIEGU, ARTEONU, LAMPY, PAMIĘTNIKA TEATRALNEGO, TEATRU. Od początku powstania idei Kosmopolitanii, prowadzi w niej wykłady, aktywny w sekcji teorii sztuki.W 2012 stypendysta Fullbrighta w USA na University Of Georgia. http://
RUMORY ORKIESTRA:
Paweł Cieślak
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa klarnetu), laureat wielu międzynarodowych i krajowych konkursów wykonawczych, współtwórca i członek (bądź były członek) następujących zespołów i projektów muzycznych: 11, TRYP, Almost Dead Celebrities, 19 Wiosen, Blisko Pola, Fonovel, Ben Zeen, Chwasty, Radiev.
Twórca Hasselhoff Studia, w którym wyprodukował wiele płyt wyżej wymienionych składów oraz ostatnio m.in.: Bruno Schulz czy Little White Lies. Prywatnie mąż żony i ojciec dwóch synów.
Aleksandra Chciuk
Artystka audiowizualna. Studiuje fotografię w łódzkiej Szkole Filmowej. W jej dorobku, poza fotografią, odnajdziemy również filmy video, malarstwo instalacje dźwiękowo - wizualne oraz kompozycje i wykonania muzyczne. Prezentowała je m.in. w Konduktorowni w Częstochowie, podczas Musica Moderna w Łodzi, w Siddhartha Art Gallery na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Współczesnej w Nepalu, w Atlasie Sztuki w Łodzi podczas Dialogu Czterech Kultur, w Galerie Am Kietz w Niemczech. Realizuje projekty związane z ruchem, przestrzenią i dźwiękiem. Brała udział w performensach przestrzenno - dźwiękowych organizowanych przez MS czy Galerię Manhattan w Łodzi m.in. z Zorką Wollny i z Johnem Grzinichem. W fotografii poszukuje zależności między człowiekiem i jego środowiskiem. Dodatkowo rejestruje ich dźwięki, by rozszerzyć wizualną przestrzeń o wymiar psychoakustyczny. W jej twórczości ważna jest improwizacja oraz intuicyjnie uwarunkowane działania w sztuce.
Bartek Kujawski
Znany głównie jako 8rolek. Pod tym pseudonimem wydaje płyty i koncertuje od ponad dziesięciu lat. Ma na swoim koncie wydawnictwa w wytwórniach mik.musik, warsztat8r, cockrockdisco i raban. Jako, że projekt 8rolek jest ostatnio ukierunkowany głównie na muzykę klubową, swoje eksperymentalne kompozycje Bartek prezentuje pod własnym nazwiskiem. Pierwsza tak podpisana płyta “Murlull Movies” wyszła w 2008 roku, w 2012 roku premierę miała kaseta “Bait” wydana przez Sangoplasmo records.
Gerard Lebik
Gerard Lebik - muzyk, kompozytor, kurator muzyczny, tworzy dźwięk i muzykę poprzez improwizację, notację muzyczną oraz manipulowanie materiałem dźwiękowym, stosując media akustyczne i elektroniczne. W 2007 ukończył wrocławską Akademię Muzyczną. Zaczynając od muzyki klasycznej, przez jazz i free improvisation, dociera do muzyki elektronicznej, eksperymentalnej, sound artu i noise'u.
Współpracował z takimi artystami jak Eryck Abecassis, Kazuhisa Uchihashi, Rob Mazurek, Keith Rowe, Brian Labycz, Hernani Faustino, Gabriel Ferrnandini, Noritaka Tanaka, Bettina Wenzel, hans w koch, Joker Nies, Jaimie Branch, Anton Hatwich, Marc Riordan, Sebastian Meissner, Paweł Janicki
Norma 40 - 60 voc. E X P E R I ME N TO
Trzeszczenia, skrzypienia, szurania, skrobania, tupania, tarcia
Maciej Ożóg
Muzyk, teoretyk i historyk sztuk medialnych. Opublikował szereg prac poświęconych filmowi awangardowemu, sztuce wideo i sztuce nowych mediów. Zajmuje się historią i teorią sztuk medialnych, problematyką cyberkultury, społeczeństwa informacyjnego, studiami nad kulturą nadzoru (surveillance studies), problematyką posthumanizmu, mediami taktycznymi, a także badaniami artystycznego wykorzystania mediów lokacyjnych i technologii mobilnych. Założyciel i współzałożyciel projektów muzycznych Spear, Ben Zeen, Aural Treat. Aktualnie uczestniczy w projektach Nonstate, Quantum Vaccum Oscillator, Feral Sound Kitchen oraz Sub Spa.
http://
http://qvo.333flow.com/
http://subspa.333flow.com/
http://media.uni.lodz.pl/
(...) Owe tak różnorodne szmery zamierzamy wzajemnie zestroić i harmonicznie uporządkować. A zestrojenie szmerów bynajmniej nie oznacza wyeliminowania z nich nieregularnego taktu, intensywności ruchów i wibracyj, lecz stanowi po prostu nadanie określonego stopnia i tonu wibracjom najmocniejszym i dominującym
(...)
1. huki, grzmoty, pękania, klapnięcia, łoskoty, ryki;
2. świsty, syki, sapania;
3. szeptania, mamroty, brzęczenia, chrząkania, bulgotania;
4. trzeszczenia, skrzypienia, szurania, skrobania, tupania, tarcia;
5. szmery powstające wskutek uderzenia w metal, drewno, skórę, kamień, terakotę itd.;
6. glosy zwierząt i ludzi: wołania, krzyki, jęki, ryczenia, skowyty, śmiechy, rzężenia, szlochy.
W zestawieniu tym podano charakterystyczne szmery podstawowe; wszystkie inne stanowią tylko ich połączenia i kombinacje. Ruchy rytmiczne szmeru są nieskończone. I podobnie jak w tonie, dominuje tu jeden rytm, ale wokół niego dają się wyraźnie słyszeć liczne rytmy wtórne. [...]
11 marca 1913
Luigi Russolo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz